صفحه اصلی|استان|سیاسی|علمی|فرهنگی|هنری|حوادث|شهرستان|ورزشی|اجتماعی|اقتصادی
چهارشنبه ٢٩ دی ١٣٩٥
اخبار > شورای شهرستان از اقتدار قانونی تا خُسبیدن به سرای سُستی؟!


 چاپ      ارسال به دوست
 
 
     
     

شورای شهرستان از اقتدار قانونی تا خُسبیدن به سرای سُستی؟!

 
     

نوشته زیر در راستای انتخاب دوباره رییس جدید شورای اسلامی شهرستان که در آخری ماههای فعالیت این دوره از شوراها است به قلم یکی از شهروندان نگاشته شده است.

     
     

به گزارش بُلفَت، ناصر م.سلطانی - هرچند مفهوم شورا برخلاف رسالت و ماهیت قانونی و اخلاقی آن، تداعی کننده نوعی رخوت رفتاری در قبال مسؤولیت های تفویض_ی انتخاب کنندگان به انتخاب شوندگان در فرایند انتخابات می باشد، پرداختن به آن همچون یکی از واقعیت های درخور توجه پیرامونی منزلت خاص خود را داراست.

ناگفته پیداست تمرکز ذهنی و عینی عموم بر فعالیت های شورای اسلامی"شهر" ،انفعال کارکردی و عواملی از این دست باعث فراموش شدن و حتی اغلب ناشناخته ماندن عنصری تحت عنوان شورای "شهرستان" شده است و لاجرم تبیین تفریق و جدایی این دو، توضیحی هرچند مختصر میطلبد.

شورای اسلامی شهرستان، از نمایندگان منتخب شورای "شهر" و شوراهای "بخش" تشکیل میشود، بدین ترتیب که: شورای شهر و هر بخش یکی از اعضای خود را جهت عضویت در شورای شهرستان انتخاب میکند.

تعداد اعضای شورای یاد شده حداقل پنج نفر میباشد.

بر اساس ماده 78 ( اصلاحی 1382/7/6 ) وظایف و اختیارات شورای شهرستان عبارت است از:

 1_ ارائه پیشنهادات لازم در زمینه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی شهرستان به دستگاه های اجرایی ذی ربط و کمیته برنامه ریزی شهرستان و شورای استان.

2_ نظارت بر حسن اجرای تصمیمات شورای شهرستان.

3_ تصویب، اصلاح، تتمیم و تفریغ بودجه دبیرخانه شورای شهرستان.

4_ هماهنگی و رسیدگی به مسائل و حل و فصل مشکلات فی مابین شوراهای شهر و بخش در مواردی که قابل پیگیری قضایی نیست.

5_ نظارت بر عملکرد و فعالیت های شوراهای شهر و بخش.

علاوه بر این ها ماده 13 قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات و انتخاب شوراهای اسلامی کشور عنوان میدارد در صورت دعوت ...... شورای شهرستان از بخشدار یا فرماندار ..... یا مسؤولین اجرایی سطوح مرتبط، مقامات یادشده مکلف به شرکت در جلسات میباشند. در ادامه مواد ( 10 و 11 اصلاحی 1 /3 /1375 ) اذعان میدارند که این دعوت باید کتبی با تعیین وقت قبلی و ذکر دستور جلسه انجام پذیرد در صورت استنکاف مسؤولین از شرکت در جلسات شورا بدون عذر موجه، توسط مسؤول مافوق کتبا بازخواست و توبیخ خواهند شد.

آنچه گذشت شمه ای از شرح وظایف و محدوده اختیارات شورای شهرستان را متبلور میکند و بدیهی است قدرت دیپلماسی، چانه زنی و وقوف بر پیچ و خم های مندرج در قانون و مواردی از این قبیل، باعث بسط مضاعف محدوده اخیرالذکر به فراخور بهره مندی از امتیازات اخیر خواهد شد.

با این اوصاف پرسش اساسی این است که شورای اسلامی شهرستان سردشت ( مرکب از نمایندگانی از شوراهای شهرهای سردشت، ربط و میرآباد و همچنین بخش های مرکزی و وزینه ) در طول ادوار متمادی با تمرکز بر دوره جاری تا چه میزان در ظهور موارد قانونی فوق الاشاره موفق بوده است...؟

  پاسخ این پرسش با توجه به افتراق و پراکندگی محرز اعضا و بعضا عدم اطلاع از شرح وظایف و اختیارات قانونی خود چیزی جز درج نمره مردودی در کارنامه منفعل آنان برنمیتابد.

با توجه به مستندات موجود به جرأت میتوان عنوان کرد اعضای شورای مورد بحث تاکنون حتی برای یک بار هم با مسؤولین اجرایی شهرستان هیچ گونه نشستی درباب حل و فصل معضلات شهرستان نداشته اند...؟!

آنان حتی جایگاه و موقعیت یکی از کمسیون های خود ( حقوقی،فرهنگی اجتماعی ) که در پی تلاش و مشقت چندماهه برخی از فعالین مدنی مستقل شهرستان برای اولین بار در طول ادوار متناوب در این شهرستان راه اندازی شد اعتنایی نکرده و توان حایز اهمیت آن را نیز در میان مناقشات و تسویه حساب های شخصی تحلیل برده به نحوی که حتی دعوتنامه های رسمی کمسیون نیز قادر به جذب حضور آنان در جلسات کمسیون متعلق به خودشان نشد...؟! و مهمتر آنکه مسؤول کمسیون به عنوان یکی از اعضای برگزیده شورای شهر سردشت در شورای شهرستان با وجود وعده های عدیده مبنی بر اصلاح رویکرد رفتاری انفعالی خود در قبال کمسیون فوق، "عملا" احساس تعهدی قابل توجه در وی مشاهده نشد...؟! که نهایتا به یکی از متغیرهای اساسی در آسیب پذیری کمسیون مبدل شد.

ناشناخته ماندن شورای یاد شده در میان کلیت جامعه، منبعث از عدم مساعی عملی آنان در معرفی شورای شهرستان و جایگاه درخور تأمل آن را میتوان یکی دیگر از جوانب سلبی رفتار این شورا برشمرد.

از دیگر موارد برجسته افول کارکردی اعضای شورای مورد بحث ناتوانی عملی آنان در برگزاری نشست های معمول شورا جهت بحث و بررسی پیرامون کاستی های موجود در حوزه ی شهرستان میباشد به گونه ای که گاها ماه ها از تشکیل صرفا یک نشست عاجز مانده اند و حاصل نشست های بعضا برگزار شده نیز چیزی بیش از مصوبات پیگیری نشده نبوده است به عبارتی واضح تر شکنندگی خواسته یا ناخواسته شورای مزبور را میشود به مثابه یکی از عناصر پس رفت توسعه این شهرستان حتی در مقایسه با شهرستانهای همجوار قلمداد کرد.

باری، آنچه فراخ تنگنای فوق الاشاره رادر کوتاه مدت و دراز مدت باعث میشود به ترتیب در گام اول ساختارمند بودن مدیریت جدید شورای شهرستان در مواجهه با امورات پیش رو، و در گام دوم تأمل و تعمق بیشتر افراد در انتخاب نامزدهای انتخاباتی، مبتنی بر فرهنگ صحیح انتخابات به دور از علایق و گرایشات گروهی، خویشاوندی، عشیره ای و غیره و ذلک و به تبع آن معرفی افراد شایسته از سوی شوراهای شهر و بخش ها به شورای شهرستان به سان فاکتور مؤثر بر توسعه در دراز مدت.

به امید بهترین ها...🌹

ناصر م.سلطانی 95/10/11

انتهای پیام/

     
تاریخ درج خبر: شنبه ١١ دی ١٣٩٥    -    ساعت درج خبر: ٠٩:٣٢   -  شماره خبر: ٢٧٠٧٨٨   -   تعداد نمایش: 97
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج